1 Царе, глава 4

на

„ИХАВОД“ – т.е. БЕЗСЛАВЕН

И филистимците се опълчиха против Израил, и когато започна битката, Израил бе разбит от филистимците, и около четири хиляди мъже бяха убити на полесражението. А когато дойдоха людете в стана, Израилевите старейшини казаха: Защо ни порази Господ днес пред филистимците? Да донесем при себе си ковчега на Господния завет от Сило, че като дойде сред нас, да ни избави от ръката на неприятелите ни.“ 1Царе 4:2-3

Загубите ни са полезни, защото ни карат да търсим  причината за нашите поражения. Ясно, че Господ не е отслабнал, нито е оскотял, нито е загубил слухът си за да не чува, да не иска и да не може да ни помогне.
Тогава какъв е проблема?

За израилтяните някога и за нас днес,отговора  на този въпрос често минава през механичното решение:
Нека донесем ковчега с Господния завет…
Да си направим водосвет!?
Нека обявим съживителна служба.
Ще си организираме конференция с гръмко име ..
.

Хора, това не е помогнало на израилтяните някога, няма да помогне и на нас днес! Решението не е в официалната литургия, нито в изнасяне на показ на Завета ни с Бог, а в покаяние и изпълнение на онова, което вече сме обещали пред Бог.

Пораженията ни не са заради това, че Господ е забравил за задълженията си и ние да му ги напомним. Ние, Неговия народ, сме пренебрегнали Завета си с Бог! Допусна ли сме лични и общи грехове, „в“ и „извън“ църквата. И сме пуснали моралното разление и падение всред служителите Му и всред народа Му! Вместо покаяние и промяна на поведението ни, ние си правим литургии и излизаме с декларации. Вместо отстраняване на духовно и морално загнилото, изваждаме на показ завета си с Бог и се опитваме да намесим Името Му в конфликта.

Освен, че това не помага, добре е да отбележим и следните факти от историята в 4 глава на 1Царе. След донасянето на Ковчега на завета в стана на израилтяните, поражението е станало още по-голямо. Израилтяните не само са загубили битката, но на всички останали народи са разбрали, че Бог не е всред тях. Всички загинали в битките, са загубили възможността и за покаяние и примирение с Бог. Ако преди битката, заради греховете им, свещеника Илий е бе отстранил от служението в Скинията синовете си  Офни* и Финехас**, макар и срамно и неудобно, те биха запазили живота си и щяха да имат възможност да се покаят и да се примирят с Бог. Илий не е сторил това и ето крайния резултат:
– две големи загубени битки с филистимците,
– 34 000 загинали в битката войни,
свещениците Офни и Финехас са убити,
Илий, който е бил съдия и свещеник в Израел за 40 години, завършва служението си с  пълен провал и умира.
ковчега на Господния завет от Сило е бил пленен от езичниците.
– 
жената на свещеника Финехас ражда момче и го нарича „Ихавод“- т.е. „Безславен“  – име което се е превърнало в синоним за Израел.

*                 *                   *

Значение на имената:
            * Офни
( Боксьор Бияч)
**Финеес ( нагла устата ),

Вашият коментар